Hvad fa’en er copywriting og tekstforfatning egentlig?

Copywriting (vi kunne også kalde det tekstforfatning) handler om at skrive overbevisende. En dygtig copywriter kan forvandle ord og sætninger til spændende budskaber. Til fængende tekster, man ikke kan slippe igen. Og pointer der motiverer til at klikke og købe.

Det handler om at skrive tekster, der rammer.

Lige præcis der hvor målgruppen er.

God copywriting handler dog om meget mere end at skrive godt.

… og det kræver bl.a.:

 

#1 AT DU KENDER DIN MÅLGRUPPE; LIGE FRA DERES HEMMELIGE DRØMMTE TIL DERES YNDLINGSFARVE OG NAVNET PÅ DERES KÆLEDYR

Hvem skriver du til? Hvad motiverer dem og inspirerer dem? Hvad drømmer de om, hvad frygter de … og hvad holder dem tilbage? Jo mere du ved om din målgruppe, jo bedre kan du skrive en tekst, der rammer dem.

God copywriting kræver i høj grad empati og evnen til at kunne sætte sig i målgruppens sted.

#2 VIDEN OM ADFÆRDSPSYKOLOGI OG MENNESKEHJERNEN

Du skal forstå, hvad der motiverer mennesker, og får dem til at reagere. Det kræver viden om hjernen og menneskelig adfærd. For vi handler ikke nødvendigs på gode rationelle argumenter.

#3 AT DU KAN OG TØR SÆLGE 

Ved du, hvordan du får noget til at lyde attraktivt uden at lyde som en irriterende sælgertype eller en utroværdig reklame, der lover alt for meget?

Det er en kunst, de færreste mestrer, men du kan lære den her >>

#4 AT DU KAN SKRIVE I LIGE PRÆCIS DEN ØJENHØJDE, SOM DIN MÅLGRUPPE FORETRÆKKER

De ord du bruger, afgør i høj grad, hvem du får opmærksomhed fra. Det er ikke ligegyldigt, om du fylder dine tekster med humor, eller skriver mere formelt.

Udover at kunne skrive i bestemt stil – tone of voice – så du selvfølgelig kunne sætte kommaer og stave korrekt.

#5 FORSTÅELSE FOR FORSKELLIGE PLATFORME OG KONTEKSTER

Det kræver forskellige ting at skrive til hhv. sociale medier, hjemmesider, nyhedsbreve, blogs og annoncer.

En god copywriter og tekstforfatter kan tilpasse formidlingen og ta’ højde for de forskellige vilkår, der er på de forskellige platforme … og så skader det ikke at vide noget alle de ekstra faktorer, der kan spille ind som fx strategi, algoritmer, SEO m.m.

Hvad er copywriting?

Gitte Stounberg er oprindeligt uddannet journalist, men endte ved et tilfælde med at lande et job som tekstforfatter.

Siden blev hun freelancer og selvstændig copywriter.

Drømmer du også om at blive copywriter?

Eller vil du bare gerne lære være bedre til at skrive tekster, der rammer og rykker? Så handler det “bare” om at lære håndværket.

Du kan se aktuelle online copywriting- og skrivekurser lige her >>

Vil du gerne lære at skrive som en professionel tekstforfatter eller copywriter? copywriting?

Så investér i et online skrivekursus, eller tilmeld dig nyhedsbrevet, hvor du sammen med mere end 6.000 andre løbende vil få tips til at skrive bedre tekster som fx

✔️ nyhedsbreve
✔️ blogindlæg
✔️ e-bøger
✔️ opslag til sociale medier
✔️ webtekster
✔️ salgssider
✔️ landingpages
✔️ produkttekster
✔️ pressemeddelelser m.m.

Det koster ikke noget at modtage nyhedsbrevet, og du kan altid afmelde dig igen.

Artikler om tekstforfatning og copywriting
… med trends, tips og tankevækkende pointer om at skrive ✍️

4 kreative benspænd til at stoppe generisk gylle fra ChatGPT

4 kreative benspænd til at stoppe generisk gylle fra ChatGPT

Hvis du vil stoppe din ChatGPT og AI i at skrive side op og side ned med generisk gylle, så skal du give botten en udfordring Du kender det sikkert. Du beder ChatGPT skrive en tekst. ... og du får … noget, der lyder som en blanding mellem en tør professor og en...

14 grunde til at de fleste tekster er dårlige

14 grunde til at de fleste tekster er dårlige

Sandheden om de fleste tekster er desværre, at de er dårlige. Det handler ikke om, hvorvidt emnet er vigtigt eller ej, men om hvorvidt det er formidlet på en måde, der gør det værd at læse. Her er 14 observationer, der kan redde det næste, du skal skrive:1. Der er...

Skriveøvelse: Find på sjove og originale metaforer

Der er nogle mennesker, der bare kan det der med at skrive en sætning, der får én til at tænke: “Ej, det der gad jeg godt ha’ skrevet.” Nogle, der slynger originale sammenligninger og geniale billeder ud, som om de har en indbygget metafor-generator i hjernen. Og så...