Hvad fa’en er copywriting og tekstforfatning egentlig?
Copywriting (vi kunne også kalde det tekstforfatning) handler om at skrive overbevisende. En dygtig copywriter kan forvandle ord og sætninger til spændende budskaber. Til fængende tekster, man ikke kan slippe igen. Og pointer der motiverer til at klikke og købe.
Det handler om at skrive tekster, der rammer.
Lige præcis der hvor målgruppen er.
God copywriting handler dog om meget mere end at skrive godt.
… og det kræver bl.a.:
#1 AT DU KENDER DIN MÅLGRUPPE; LIGE FRA DERES HEMMELIGE DRØMMTE TIL DERES YNDLINGSFARVE OG NAVNET PÅ DERES KÆLEDYR
Hvem skriver du til? Hvad motiverer dem og inspirerer dem? Hvad drømmer de om, hvad frygter de … og hvad holder dem tilbage? Jo mere du ved om din målgruppe, jo bedre kan du skrive en tekst, der rammer dem.
God copywriting kræver i høj grad empati og evnen til at kunne sætte sig i målgruppens sted.
#2 VIDEN OM ADFÆRDSPSYKOLOGI OG MENNESKEHJERNEN
Du skal forstå, hvad der motiverer mennesker, og får dem til at reagere. Det kræver viden om hjernen og menneskelig adfærd. For vi handler ikke nødvendigs på gode rationelle argumenter.
#3 AT DU KAN OG TØR SÆLGE
Ved du, hvordan du får noget til at lyde attraktivt uden at lyde som en irriterende sælgertype eller en utroværdig reklame, der lover alt for meget?
Det er en kunst, de færreste mestrer, men du kan lære den her >>
#4 AT DU KAN SKRIVE I LIGE PRÆCIS DEN ØJENHØJDE, SOM DIN MÅLGRUPPE FORETRÆKKER
De ord du bruger, afgør i høj grad, hvem du får opmærksomhed fra. Det er ikke ligegyldigt, om du fylder dine tekster med humor, eller skriver mere formelt.
Udover at kunne skrive i bestemt stil – tone of voice – så du selvfølgelig kunne sætte kommaer og stave korrekt.
#5 FORSTÅELSE FOR FORSKELLIGE PLATFORME OG KONTEKSTER
Det kræver forskellige ting at skrive til hhv. sociale medier, hjemmesider, nyhedsbreve, blogs og annoncer.
En god copywriter og tekstforfatter kan tilpasse formidlingen og ta’ højde for de forskellige vilkår, der er på de forskellige platforme … og så skader det ikke at vide noget alle de ekstra faktorer, der kan spille ind som fx strategi, algoritmer, SEO m.m.
Gitte Stounberg er oprindeligt uddannet journalist, men endte ved et tilfælde med at lande et job som tekstforfatter.
Siden blev hun freelancer og selvstændig copywriter.
Drømmer du også om at blive copywriter?
Eller vil du bare gerne lære være bedre til at skrive tekster, der rammer og rykker? Så handler det “bare” om at lære håndværket.
Du kan se aktuelle online copywriting- og skrivekurser lige her >>
Vil du gerne lære at skrive som en professionel tekstforfatter eller copywriter? copywriting?
Så investér i et online skrivekursus, eller tilmeld dig nyhedsbrevet, hvor du sammen med mere end 6.000 andre løbende vil få tips til at skrive bedre tekster som fx
✔️ nyhedsbreve
✔️ blogindlæg
✔️ e-bøger
✔️ opslag til sociale medier
✔️ webtekster
✔️ salgssider
✔️ landingpages
✔️ produkttekster
✔️ pressemeddelelser m.m.
Det koster ikke noget at modtage nyhedsbrevet, og du kan altid afmelde dig igen.
Artikler om tekstforfatning og copywriting
… med trends, tips og tankevækkende pointer om at skrive ✍️
8 pinlige stavefejl du (måske) burde være ligeglad med
Dette blogindlæg skal handle om stavefejl. Det skal handle om, hvordan fejl kan gi' fysiske symptomer på stress. Men også om hvorfor din tekst ikke behøver være perfekt for at være god. Du kender det helt sikkert. Du har lige skrevet en tekst. Det kunne være et...
Kan Du Spotte En ChatGPT-tekst, Når Du Ser Den?
Nu får du chancen for at prale med din evne til at gennemskue, hvilke tekster der er skrevet af en liiidt for ivrig AI uden at nogen har gidet at forholde sig til indholdet Når du har læst blogindlægget her, vil jeg opfordre dig til at smide en kommentar, hvis du kan...
7 måder at sabotere dine salgstekster på
Hvis nogen skulle være i tvivl, så skal du bare vide, at ironi kan forekomme i dette blogindlæg. Det er bare for sjov, og målet er at inspirere dig til, hvordan du IKKE skal skrive Har du nogensinde skrevet en salgstekst og tænkt: "Den her er da meget god?" Så du...