5 trin til at skrive bedre tekster, der rent faktisk bliver læst

Der bliver skrevet flere blogindlæg, nyhedsbreve, opslag på sociale medier m.m. end nogensinde før. Men de fleste tekster drukner i mængden. Derfor har det heller aldrig været vigtigere at kunne skrive, så du får opmærksomhed, og så det kan få mennesker til at reagere med klik og køb. Her får du 5 trin til at skrive bedre tekster.

Hvad og hvor tit skriver du?

De fleste af os skriver mails til kunder, kollegaer og samarbejdspartnere hver dag. Men måske skriver du også professionelle tekster som fx nyhedsbreve, blogindlæg, salgssider, opslag til sociale medier eller e-bøger hver dag?

Uanset, hvad du skriver, så har det aldrig været vigtigere at kunne formulere dig. 

Du skal kunne skrive,:

  • så dine tekster får opmærksomhed i stedet for at drukne i mængden
  • så spændende, at man hellere vil læse videre end at se en sjov kattevideo på TikTok
  • så din målgruppe reagerer med fx klik, køb og likes.

Hvis du følger de 5 trin til at skrive bedre tekster herunder, så kan du træne dig til – ord for ord – at blive bedre til at skrive som en professionel tekstforfatter.

#1 Læs, læs, læs (!) for pokker

Der er skrevet ekstremt mange bøger om at skrive. Både på dansk og engelsk, og mange af de engelske er også oversat til dansk. 

Du kan fx læse bøgerne af Roy Peter Clark, Ann Handley eller David Ogilvy. Deres bøger er klassikere inden for tekstforfatning og i den grad værd at læse.

Men hold dig ikke kun til bøger om tekstforfatning og copywriting.

Alt, hvad du læser, vil gøre dig bedre til at skrive. For jo flere forskellige måder at skrive på, du udsætter dig selv for, jo mere vil du blive bevidst om, hvad der fungerer.

Du kan fx:

  • lære meget om cliffhangere ved at læse krimier
  • lære en hel del om overskrifter ved at læse avis- og magasinforsider 
  • studere clickbait på godt og ondt ved at følge nyhedsmedier på de sociale medier
  • blive skarpere på overskrifter ved at analysere de emnelinjer, der lander i din indbakke
  • blive klogere på storytelling ved at læse biografier.

Kort sagt: Du kan lære af alt det du støder på i løbet af dagen – uanset om det er en bog, en folder, en annonce, et menukort, et nyhedsbrev, en mail, en salgsside, en e-bog eller [indsæt selv teksttype].

Det handler ikke om, at du skal ta’ noter og registrere alt, hvad du læser. Det handler blot om, at du skal læse en masse, lære og blive inspireret … og på den måde blive bedre til at skrive.

#2 Træn din evne til at vinkle 

Netop fordi der bliver skrevet ekstremt meget – både nyhedsbreve, blogindlæg og opslag på sociale medier – så er de fleste læsere blevet meget vant til at sortere fra. Det gælder også din målgruppe.

Det betyder, at selv hvis du lykkes med at fange din målgruppes opmærksomhed, så vil de fleste IKKE læse din tekst til ende … og nej, det vil de heller ikke selvom dit budskab er vigtigt eller dine gode råd kan hjælpe.

Mange vil stoppe allerede, inden de har læst indledningen.

Derefter vil mange stoppe, hvis de begynder at kede sig, eller de ikke lige forstår det, du skriver. Eller hvis de ikke føler, at de får det ud af din tekst, som de kom efter.

Derfor skal du træne din evne til at vinkle. 

Det betyder, at du 

  • prioritere, hvad der skal med i din tekst
  • acceptere at nogle pointer ikke er vigtige (i den sammenhæng)
  • lære at sortere fra (selv når du føler, at en information er vigtig eller spændende). 

En lille trick fra den journalistiske værktøjskasse kan være at fuldføre denne vinkelsætning “Jeg vil fortælle, at …”, inden du skal skrive. Sætningen vil tvinge dig til at vælge et fokus (= en vinkel) for din tekst. Og når du har sat ord på din vinkel, så ved du også, hvad der skal skæres fra. 

>> I dette online skrivekursus lærer du, hvordan du vinkler (så dit budskab bliver skarpere, samtidig med  at det bliver nemmere for dig at skrive din tekst).

#3 Omskriv det andre har skrevet

Den gode gamle kliché med at øvelse gør mester er god nok. Du skal øve dig, hvis du vil være bedre til at skrive. Så skriv, skriv, skriv.

Udover at øve dig på dine egne tekster, så kan du også prøve dine evner af på det andre har skrevet. Du kan fx forsøge at:

  • skrive end bedre emnelinje til det nyhedsbrev, du lige har modtaget
  • omskrive overskriften på et blogindlæg
  • komme med et nyt forslag til en annonce
  • brainstorme på et stærkere hook til en salgsside.

Du kan selvfølgelig også prøve at omskrive hele tekster, hvis du har lyst. Men det behøver du ikke. For det er ikke selve det at skrive andres tekst om fra ende til anden, der gør dig bedre. 

For let’s face it:

Hvor tit ville du få det gjort?

Næ nej, så er det bedre bare at omskrive en bid af noget og til gengæld gøre det tit. Det kan nemlig ikke undgå at smitte af på fx din næste overskrift, hvis du har overvejet, hvordan du kunne optimere 3 andre overskrifter, siden sidst du skrev noget.

#4 Gi’ dig selv lov til at skrive dårligt

Det her punkt er mest til dig, der er lidt perfektionistisk og nogle gange kan ha’ svært ved at komme i gang med dine tekster. Hvis det er dig, så har du formentlig tænkt noget ala: “Okay, nu skal jeg bare skrive noget virkelig genialt, der resulterer i tusindvis af likes og går viralt” 

Det kan også være, at du “bare” lige vil skrive et blogindlæg, der giver en god placering Google eller går målrettet efter at skrive en salgsside eller et nyhedsbrev, der kan slå salgsrekorder? Eller måske vil du “bare” være verdensmester i at finde på emnelinjer, der giver åbningsrater på over 80%? 

Den slags tanker skal du STOPPE NU! 

For de er ikke gode for din kreativitet. De er tværtimod den direkte vej til en skriveblokering og alt for lang tid bag skrivebordet.

Sig hellere til dig selv:

“Nu skal jeg bare skrive et udkast.” 

… og så skal du bare skrive et udkast og eventuelt huske dig selv på, at det gerne må være et dårligt udkast. Det vil nemlig få ordene til at komme nemmere, når du ikke stiller for høje krav til, at det, du skriver, skal lyde perfekt. Husk på, at du jo kan altid redigere din tekst bagefter. 

Enhver god tekstforfatter ved, at det er redigeringen, der gør en tekst god. 

#5 Lad være med at nøjes med tips på internettet

Du behøver faktisk ikke nøjes med alle de gode, gratis råd, du kan finde her og der på internettet. Du kan også vælge at ta’ et online skrivekursus, hvor du bliver undervist af en journalist eller en professionel tekstforfatter.

Her kan du fx ta’ kurser i alt fra at skrive bedre til at skrive mere sælgende eller til at skrive overskrifter, der fænger. Eller i at få idéer eller undgå skriveblokeringer. 

… og modsat et fysisk skrivekursus, så behøver du ikke køre til den anden ende af landet eller vente en måned eller to på, at kursusdagen oprinder. Du kan gå i gang med det samme – så du allerede om et par minutter er på vej til at blive endnu bedre til at skrive.

Test fx hvilket skrivekursus, der passer dig her.

… og hvis du har et halvt minut til overs, så smid gerne en kommentar, og fortæl, hvilket af de 5 trin til at skrive bedre tekster, du bedst kan li’👇

Skriv din mening her

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *