Kender du den hemmelige opskrift på overskrifter?

Det er næppe nogen nyhed for dig, at overskrifter er vigtige og absolut afgørende. For hvis ikke dine overskrifter er gode og fanger din målgruppes opmærksomhed, så er chancen for, at teksten nedenunder bliver læst minimal.

Vidste du fx, at der er undersøgelser viser, at 80% kun læser overskriften? 

Husk i øvrigt, at overskrifter kan være mange ting:

  • emnelinjer i dit nyhedsbrev
  • overskrifter til dine blogindlæg eller hjemmesidetekster
  • de første sætninger i et opslag på de sociale medier
  • de første ord besøgende møder på din hjemmeside.

Hvis du vil være bedre til at skrive fængende overskrifter, så er tricket at vide, hvilke elementer en god overskrift indeholder, og hvilke knapper du kan skrue på for at optimere overskriften.

Og det er lige præcis det, det skal handle om nu:

Skru op for din overskrift med 4xU

Der findes mange metoder til at udvikle gode overskrifter. Du kan vælge at bruge en af de mange, mange, mange overskriftsmodeller, som findes rundt omkring på nettet. Men en model er ikke nogen garanti for en god overskrift, der rent faktisk fænger din læser.

Det betyder ikke, at du ikke kan bruge modeller, men du skal OGSÅ vide, hvad det er, der gør, at en overskrift virker.

Én af de “opskrifter”, der er nem at huske og bruge er de 4 U’er. Din overskrift skal være ultra-specificuniqueuseful og urgent.

Det er ikke mig, der har fundet på metoden, så jeg kan desværre ikke tage æren for den (det gad jeg ellers godt). Men du skal vide, at de 4 U’er bliver brugt af tekstforfattere og copywritere over hele verden.

Og det er der en grund til. 

For når du kender de 4 U’er, så er det let at skrue på de knapper, som kan optimere dine overskrifter.

Sådan bruger du de 4 U’er i dine overskrifter

▶︎ Din overskrift skal være ULTRA SPECIFIC

Jo mere konkret og præcis du kan blive jo bedre.

Så ikke noget med at give fluffy og ukonkrete løfter som at love mig et liv i balance. Brug meget gerne tal. Skriv fx, hvor mange gode råd du har, eller hvor lang tid det tager at læse eller lære det, du skriver om.

▶︎ Din overskrift skal også være UNIQUE

Skriv noget, jeg ikke har læst før. Overrask mig. Bryd med det, jeg forventer. Tilføj fx din unikke vinkel på emnet (tab dig 10 kg med pizza-kuren), eller spil på målgruppens indvendinger.

▶︎ En god overskrift er også meget ofte USEFUL

Signalér, at her er noget, som din målgruppe kan bruge til noget. Spil på udbyttet, hvad man kan lære, og hvad man får ud af at læse. Brug ord fx ord som sådan, guide eller metode.

▶︎ Og hvis du kan også gøre den URGENT, så er det rigtig stærkt

Skriv, så din læser får behov for at reagere med det samme. Brug ord og vendinger som: Sidste chance, seneste nyt, gælder kun lige nu, 3 timer tilbage, kun 2 eksemplarer tilbage, inden det er for sent og så videre … men husk, at du stadig skal være unik, så prøv at sige det på en anden måde end alle de andre.

Det er ikke altid, at det giver mening at spille på alle 4 U’er i en overskrift.

Det kommer lidt an på, hvilken hvad du skriver om, og hvor du skriver det henne. Nogen gange kan det virke fantastisk at skrue helt op for en enkelt faktor. Men generelt gælder det, at i jo højere grad din overskrift indeholder de 4 U’er, jo stærkere er den.

Så prøv at tænke på U’erne næste gang, du skal skrive en overskrift:

Brainstorm på, hvad du kan gøre for at optimere din overskrift:

Ligner den noget, din målgruppe har læst før, eller skal den være mere unik? Kan du blive mere konkret? Eller signalere større værdi?

Den tid, du bruger på at optimere din overskrift i forhold til U’erne, er helt sikkert givet godt ud. For det er din overskrift, der skal give folk lyst til at læse – og får de ikke det, så er det ligegyldigt, at du har verdens bedste budskab gemt et sted nede i din tekst.

Skriv din mening her

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *